rodzaj publikacji: simple-backdoor.php, powstały w ramach badania Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania | obszar: 4. Ekonomia edukacji: nakłady publiczne i prywatne oraz rynki około edukacyjne
autorzy: Gabriela Grotkowska, Urszula Sztanderska (red.)
jednostka: Zespół Ekonomii Edukacji
Celem niniejszego raportu jest przedstawienie metodologii badań z zakresu opisu preferencji w zakresie studiów wyższych z uwzględnieniem cech społeczno-ekonomicznych młodzieży, trybu kształcenia, typów uczelni i grup kierunków studiów, kształtowania się nakładów na szkolnictwo wyższe (ze strony studentów) oraz kształtowania się kosztów usług edukacyjnych (z perspektywy uczelni) z uwzględnieniem przekrojów kierunkowych i przestrzennych. Działania były realizacją badania naukowego „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19-30 lat dotyczących studiowania” realizowanym przez zespół badawczy z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego w okresie od 7 lutego 2014 roku do 30 kwietnia 2015 roku. Ze względu na szeroki zakres badania, opis metodologii został podzielony na trzy moduły tematyczne, zgodnie z opisem celu pierwszego w Opisie Przedmiotu Zamówienia (moduł „Preferencje”, „Nakłady” i „Koszty”). W każdym z trzech obszarów, raport opisuje uwarunkowania teoretyczne proponowanej metodologii, zaprezentowano krótki przegląd wybranych podejść metodologicznych na gruncie literatury empirycznej, zaprezentowano metody badawcze, które zastosowano w danym obszarze oraz wskazano źródła danych zastanych i sposoby ich wykorzystania. W każdej z części opisano także ostateczny algorytm postępowania (plan działań).
The purpose of this report is to present a preliminary version of methodology envisaged in scientific research project Social and economic determinants of tertiary education choices of people aged 19-30 that is realized by the research team of the Faculty of Economic Sciences, University of Warsaw, in the period from 7 February 2014 to 30 April 2015. The application of the methodology allows to describe preferences for higher education (in terms of the youth’ s socio-economic characteristics, modes of study, types of the school or groups of study discipline), input for tertiary education (from a students’ perspective) and costs of provision of educational services (from a tertiary education institutions’ perspective), with particular attention for different groups of disciplines and spatial differences. Due to the wide scope of the research, project activities have been divided into three modules, compatible with the content of the Description of the Object of Contract (modules: “Preferences”, “Input”, “Costs”). In each of the three areas, the report describes the theoretical considerations of the proposed methodology, presents a brief overview of selected methodological approaches on the basis of the empirical literature, presents research methods, describes research designs and identifies the existing data sources and methods of their use. In each section it also describes the final algorithm of research activities.