Dział aktualności - znak graficzny

Inauguracja Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń

Inauguracja Grupy Doradczej ds. Mikropoświadczeń

Opiniowanie wypracowanych standardów i rekomendacji dotyczących stosowania mikropoświadczeń w Polsce, dyskusje na temat rozwiązań w zakresie projektowania, opisywania, wydawania i zapewniania wiarygodności mikropoświadczeń, a także...

Konferencja “Kompetencje w branży mechanicznej – dziedzina spawalnictwo w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji”

Konferencja “Kompetencje w branży mechanicznej – dziedzina spawalnictwo w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji”

Spotkanie organizowane przez zespół Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji poświęcone będzie aktualnej dla branży spawalniczej problematyce i ważnym zagadnieniom związanym z kształceniem zawodowym. Podczas wydarzenia wystąpią ze swoimi...

Podsumowanie Digital Credentials Summit 2024

Podsumowanie Digital Credentials Summit 2024

Za nami Digital Credentials Summit 2024, czyli coroczne największe, międzynarodowe wydarzenie skoncentrowane na możliwościach wykorzystywania cyfrowych poświadczeń. Instytut Badań Edukacyjnych reprezentował Michał Nowakowski, lider...

Ruszyło Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się - TALIS 2024

Ruszyło Międzynarodowe Badanie Nauczania i Uczenia się - TALIS 2024

Wraz z początkiem marca w Polsce rozpoczyna się badanie TALIS 2024 - globalny barometr zawodu nauczyciela. Prezentujemy cele badania oraz grupę badawczą.

Dział badania- znak graficzny

(…) Nasze przedszkola są w raporcie ocenione bardzo dobrze. Owszem, mamy jeszcze dużo do zrobienia, tak by 100 proc. dzieci miało zapewniony dostęp do edukacji przedszkolnej, ale robimy to konsekwentnie i bardzo starannie. Nasze rozwiązania zyskują uznanie w świetle porównań międzynarodowych przygotowanych przez OECD.
Michał Federowicz, dyrektor IBE, na temat raportu OECD na temat edukacji i opieki nad dziećmi w wieku szkolnym „Silni na starcie”, wypowiedź dla PAP 20.11.2012 r.

  (System e-oceniania to) rzetelniej oceniony egzamin. A o to przede wszystkim chodzi – żeby praca ucznia była oceniona najlepiej, jak to tylko możliwe. (…) E-ocenianie daje możliwość oceny zadań otwartych, nawet tak skomplikowanych jak rozprawka czy złożone zadanie matematyczne.
Henryk Szaleniec, lider Pracowni analiz Osiągnięć Uczniów IBE, na temat systemu informatycznego e-ocenianie, który po raz pierwszy był testowany w warunkach egzaminacyjnych podczas badania „diagnoza kompetencji gimnazjalistów” 7-8 grudnia 2011 r. Wypowiedź dla „Głosu Nauczycielskiego” 14.12.2011 r.

W ocenianiu ważne jest to, jak daleko rozwiązanie ucznia jest od w pełni poprawnego rozwiązania. Dla w pełni poprawnego rozwiązania nie liczy się metoda dojścia, liczy się efekt końcowy, sposób rozumowania.
Michał Federowicz, na temat nowego, holistycznego sposobu oceniania, który będzie stosowany na egzaminie gimnazjalnym w kwietniu 2012 r. Wypowiedź dla Radia Zet 7.12.2011 r.

 Zamiast na naukę pamięciową nowa podstawa kładzie nacisk na rozumienie przyczyn i skutków zdarzeń i kształcenie umiejętności krytycznego myślenia. Ma zainteresować młodych ludzi, również tych, którzy nie wiążą z nią swojej przyszłości, bo chcą być na przykład inżynierami. To z nimi w drugiej i trzeciej klasie nauczyciele będą pracować w oparciu o cztery wybrane z 10 proponowanych przez podstawę wątków. Na przykład wątku „ Swoi i obcy” traktującego o tym, jak na przestrzeni dziejów zmieniało się pojęcie inności. Zaproponowano bardzo różne wątki i bardzo różną tematykę. Wszystko po to, by zachęcić uczniów do historii, pokazać jak ważna jest dla zrozumienia współczesnego świata i współczesnej Polski. Przedmiot wszak nazywa się Historia i Społeczeństwo. Dziedzictwo epok. Ma pomóc zrozumieć młodym ludziom, że korzenie dzisiejszych naszych problemów sięgają czasów dawniejszych, że doświadczenia historyczne i przeszłość formują nie tylko naszą świadomość. Można się cieszyć, że różne ośrodki chcą pomóc nauczycielom w przygotowaniu się do prowadzenia tego przedmiotu. Dlaczego jednak autorzy konferencji, która ma się odbyć w sobotę alarmują, że nowy program wykorzeni chęć samodzielnego myślenia – nie umiem odpowiedzieć. Jest to całkowicie gołosłowne i niezgodne z rzeczywistością oskarżenie. Na jakiej podstawie organizatorzy twierdzą, że informacja zastąpiona zostanie zideologizowanym przekazem historycznym – też nie wiem. Wystarczy przeczytać podstawę programową, by wiedzieć, że i te mocne słowa nie mają pokrycia w faktach.

To przecież wymaga myślenia, analizowania, tymczasem autorzy konferencji, która ma odbyć się w sobotę alarmują, że nowy program wykorzeni chęć samodzielnego myślenia! Na jakiej podstawie. Na jakiej podstawie twierdzą, że informacja zostanie zastąpiona przekazem historycznym? To mocne słowa bez pokrycia.


O zmianach w nauczaniu historii (do Gazety Wyborczej) Prof. Jolanta Choińska-Mika współautorka nowej podstawy programowej do historii w szkołach ponadgimnazjalnych: - Do tej pory : do tej pory program historii był przeładowany. Skarżyli się na to zarówno nauczyciele, jak i uczniowie. Nacisk kładziono na faktografię. Od uczniów wymagano spamiętania wielu dat. Co więcej to samo co w gimnazjum, powtarzali oni potem w szkole średniej. Wciąż słychać było utyskiwania nauczycieli, że brakuje im czasu na solidne omówienie materiału z historii najnowszej. Gdy przed wyjściem uczniów ze szkoły udało im się skończyć XIX wiek, to był cud. Efekt jest taki, że wielu młodych ludzi wie więcej o balsamowaniu zwłok w Egipcie niż o ważnych postaciach XX wieku, których działania zmieniły Polskę, świat...To dlatego przesunięto część materiału, dotychczas przewidzianego dla gimnazjum, na poziom szkoły ponadgimnazjalnej. W pierwszej klasie, nie tylko w liceum, ale również w szkole zawodowej czy technikum, uczniowie będą zapoznawać się (przez cały rok) z dziejami najnowszymi (po 1918 r.)