Narzędzia
Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA (IRMIK SIZ)
Autor: Magdalena Smoczyńska
Autorzy podręcznika: Magdalena Smoczyńska, Grzegorz Krajewski, Magdalena Łuniewska, Ewa Haman, Krzysztof Bulkowski, Magdalena Kochańska
Grupa wiekowa: dzieci w wieku od 18 do 36 miesięcy
Procedura:
- badanie kwestionariuszowe,
- kwestionariusz wypełniany przez rodziców (głównego opiekuna) dziecka, ew. z pomocą diagnosty
- w zależności od poziomu rozwoju dziecka wypełnienie kwestionariusza może zająć od kilku do kilkudziesięciu minut
Użytkownicy testu: psychologowie i pedagodzy z poradni specjalistycznych, logopedzi
Opis:
- Kwestionariusz składa się z:
- listy 670 słów pogrupowanych w 25 kategorii znaczeniowych i gramatycznych; przy każdym słowie osoba wypełniająca zaznacza, czy dziecko spontanicznie używa go w mowie
- trzech pytań typu tak/nie o naśladowanie i powtarzanie zasłyszanych słów i wypowiedzi;
- pytania o to, czy dziecko łączy już ze sobą poszczególne wyrazy
- miejsca na wpisanie przykładowych wielowyrazowych wypowiedzi dziecka oraz trzech najdłuższych takich wypowiedzi
- wyniki poszczególnych części prezentują wysoki poziom rzetelności i trafności
- normy ogólnopolskie dla różnych grup wiekowych (w przedziałach miesięcznych)
Zastosowanie:
- wczesna diagnoza rozwoju mowy
- ocena ryzyka zaburzeń językowych (w szczególności Specyficznego Zaburzenia Językowego)
Materiały:
- kwestionariusz w postaci 12-stronicowego zeszytu
- dla osoby badającej: krótki podręcznik z instrukcją i normami
Wymagania sprzętowe: brak
Udostępnienie: Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji — Słowa i Zdania, wraz z wersją dla młodszych dzieci (IRMiK — Słowa i Gesty) oraz z podręcznikiem, został rozesłany do poradni psychologiczno-pedagogicznych i ośrodków/poradni wczesnej interwencji w całej Polsce w listopadzie 2015.
Do pobrania
- IRMIK SIZ - Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji: SŁOWA I ZDANIA
- Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK):
SŁOWA I GESTY, SŁOWA I ZDANIA. Podręcznik
------------------------------------------------------