rodzaj publikacji: raport z badań, powstały w ramach badania Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych | obszar: 3. Socjologiczno-prawne aspekty polityki edukacyjnej
autorzy: Jadwiga Przewłocka
jednostka: Zespół Badań Nauczycieli (ZBN)
Raport przedstawia wyniki prowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych badania mającego na celu pogłębienie wiedzy na temat przemocy i agresji w szkole oraz opis klimatu szkoły, w tym kwestii jakości relacji społecznych oraz panujących w szkole zasad.
Zaprezentowane są w nim dane z badania ilościowego uzupełnione głównymi wnioskami z badań jakościowych, analizy dokumentów oraz dokonanego przeglądu literatury. Badanie przeprowadzono w 2014 roku obejmując nim uczniów, wychowawców, pedagogów i psychologów szkolnych, pozostałych nauczycieli oraz dyrektorów ze szkół: podstawowych (od klasy IV), gimnazjów, liceów, techników oraz zasadniczych szkół zawodowych.
Badanie pokazało, że większość uczniów w polskich szkołach przynajmniej od czasu do czasu doświadcza szeroko rozumianych agresywnych zachowań ze strony kolegów i koleżanek, przy czym częściej są to działania w sferze relacyjnej i słownej, niż agresja fizyczna (agresja relacyjna jest też dla uczniów wyjątkowo dotkliwa). Nieco ponad jedna trzecia uczniów doświadcza w ciągu miesiąca co najmniej kilku agresywnych zachowań kolegów, które uznaje za przykre, zaś ofiarami dręczenia szkolnego pada ok. jedna dziesiąta uczniów. Wśród reakcji dzieci i młodzieży na dręczenie dominują zachowania unikowe takie jak obserwowanie, lekceważenie czy omijanie; bardzo rzadkie jest uciekanie się do pomocy nauczycieli.
Problemy agresji i dręczenia w największym stopniu dotyczą klas IV-VI szkoły podstawowej, w mniejszym stopniu gimnazjum i najmniejszym szkół ponadgimnazjalnych, zwłaszcza liceów. Problemy są mniejsze w klasach, w których uczniowie oceniają nauczycieli jako życzliwszych i bardziej skłonnych do pomocy, a także tam, gdzie uczniowie lepiej znają prawa i zakazy szkolne, akceptują je, zaś nauczyciele i dyrekcja omawiają je jasno i szczegółowo. Badana kadra szkolna także podkreśla ochronne znaczenie czynników związanych z klimatem szkoły: dobrych relacji nauczycieli i uczniów, jasności zasad a także szerokiej współpracy nauczycieli, dyrektora i pedagoga. Jednocześnie źródeł problemów często upatrują w braku zaangażowania rodziców uczniów.
Duża część wychowawców nie zdaje sobie sprawy z problemu dręczenia w ich klasach pomimo licznej grupy uczniów raportujących problem w ankiecie. Wiedzę dotyczącą agresji i przemocy nauczyciele zdobywają przede wszystkim w trakcie kariery zawodowej: podczas szkoleń, rozmów z innymi nauczycielami i pedagogiem oraz poprzez własne lektury; niewielkie znaczenie mają studia. Wykorzystywane szkolenia dotyczą najczęściej pracy z uczniami sprawiającymi trudności, cyberprzemocy oraz diagnozowania problemu. Częściej są one oparte na wykładzie niż na ćwiczeniach i warsztatach, choć to właśnie formy aktywne są oceniane wyżej i uznawane za bardziej potrzebne. Pomimo dużej liczby szkoleń, pedagodzy i psycholodzy szkolni uznają je wciąż za najbardziej potrzebną pomoc dla nauczycieli. Sami pedagodzy wspierają nauczycieli najczęściej w formie spotkań indywidualnych, bardzo rzadkie są natomiast wewnętrzne szkolenia lub warsztaty dla nauczycieli, co wydaje się
niewykorzystanym potencjałem. Pytani o potrzeby, nauczyciele najczęściej wskazują na kwestie większego zaangażowania rodziców uczniów i współpracy z nimi, wprowadzenie jasnych procedur i zasad w szkole oraz większe wsparcie ze strony pedagogów lub psychologów szkolnych. Dyrektorzy podkreślają też potrzebę zatrudnienia lub zwiększenia wymiaru czasu pracy tych ostatnich.
Wszystkie badane szkoły prowadzą działania profilaktyczne, najczęściej poradnictwo i pomoc indywidualną, zajęcia i działania informacyjne, integracyjne oraz krótkie zajęcia warsztatowe. Współpracują przy tym najczęściej z policją i strażą miejską oraz poradniami psychologicznopedagogicznymi. Około cztery piąte badanych szkół posiada procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży, przy czym skupiają się one na przede wszystkim na agresji i przemocy fizycznej, nierzadko na wypadkach drastycznych, znacznie mniej miejsca poświęcając kwestiom przemocy psychicznej.
Cztery piąte uczniów czuje się w szkole bezpiecznie, zaś blisko co dziesiąty ma jakieś poczucie zagrożenia. Dwie trzecie uczniów lubi chodzić do swojej szkoły, nieco ponad połowa stwierdza, że w swojej szkole czuje, iż jest u siebie. Jeszcze więcej uczniów lubi swoją klasę, przy czym sympatia do kolegów i koleżanek jest nieco większa w szkołach podstawowych niż w gimnazjach i liceach. Jednocześnie prawie połowa uczniów potwierdza, że w klasie są osoby, z którymi inni nie chcą siedzieć w ławce; wśród powodów odrzucenia jest m.in. odróżnianie się od innych.
Ocena życzliwości i troski nauczycieli o uczniów radykalnie spada wraz z wiekiem uczniów. W ostatnich klasach szkół podstawowych niemal wszyscy uczniowie uważają, że nauczyciele starają się pomóc uczniom z problemami i chwalą tych, którzy robią postępy. Gorzej oceniane są relacje niezwiązane z samą nauką: możliwość rozmowy na każdy temat czy zainteresowanie każdym uczniem (takie zachowania nauczycieli wskazuje 60%-70% uczniów ze szkół podstawowych i mniej niż 40% z liceów czy techników). Nastawienie nauczycieli oceniane jest wyżej w szkołach niedużych a także tam, gdzie nauczyciele czują się dobrze. Jednocześnie blisko jedna trzecia uczniów deklaruje, że w ciągu ostatniego miesiąca jakiś nauczyciel na nich krzyczał, na podobnym poziomie są wskazania dotyczące wyśmiewania i ośmieszania przy innych, zaś kilka procent uczniów twierdzi, że nauczyciel uderzył ich lub szarpnął.
Na zachowania tego typu znacznie bardziej narażeni są chłopcy niż dziewczęta. Uczniowie uważają, że nauczyciele jasno informują o zasadach obowiązujących na lekcjach i konsekwencjach łamania reguł. Cztery piąte uczniów szkół podstawowych (i nieco mniej na wyższych poziomach) potwierdza, że nauczyciele reagują natychmiast, jeśli ktoś się niewłaściwie zachowa. Pomimo powszechnej wiedzy uczniów w kwestii obowiązujących ich zasad, tylko dwie trzecie deklaruje, że się z nimi zgadza, zaś blisko połowa uważa, iż niektóre są niepotrzebne.
This report presents the results of a study conducted by the Educational Research Institute designed to deepen knowledge on violence and aggression in schools and to describe school climate, including the quality of social relations and prevailing principles in schools. The report includes data of a quantitative study complemented by primary findings of a qualitative research, document analysis and literature review. The study was conducted in 2014 and involved students, educators, school pedagogues and psychologists, other teachers and directors from primary (above 4th grade), middle, high, technical and vocational schools.
The study shows that the majority of students in Polish schools encounter broadly understood aggressive behaviours from their colleagues at least from time to time, whereby these actions occur in relational and verbal realm rather than as physical aggression (relational aggression is also exceptionally painful for students). Slightly more than one third of the students experience at least a few aggressive behaviours per month from their colleagues that they considered unpleasant, while one-tenth of students are victims of bullying. The reactions of children and youth to bullying are predominated by avoidant behaviours such as watching, disregarding or avoiding; asking teachers for help is very rare.
Aggression and harassment issues mostly concern Grade 4, Grade 5 and Grade 6 of elementary school, to a lesser extent gymnasium and to the smallest extent secondary school, especially comprehensive secondary school. These problems are smaller in classes where students recognize teachers as friendly persons willing to help and where students know and accept school rules and regulations and teachers and school principals discuss them clearly and in detail. The school staff who particpated in the study also highlighted the importance of protective factors related to school climate, i.e. good relationship of teachers and students, clarity on rules and extensive cooperation of teachers, principals and educators. At the same they often perceive lack of parental involvement in students as a sources of problems. A large proportion of teachers are not aware of the problem of bullying in their classrooms despite a large number of students who report this problem in the poll. Teachers gain knowledge about aggression and violence mainly over the course of their career: during training, conversations with other teachers and pedagogues as well as through their own reading; tertiary education is of little significance here. Training topics are mainly focused on working with difficult students, cyberbullying and diagnosing problems. More often, they are rather based on lectures than classes and workshops, although it is an active form which is favoured and considered more necessary. Despite the large number of training sessions, pedagogues and school psychologists still consider them to be the most useful support for teachers. Pedagogues themselves most often support teachers in the form of individual meetings, while internal training or workshops for teachers are very rare, which seems to be an untapped potential. When asked about their needs, the teachers most often pointed out the issues of greater parental involvement and parents’ cooperation, introduction of clear procedures and rules in schools and more support from school pedagogues or psychologists. Principals also emphasized the need for additional employment or increase in working time of the latter.
All schools participating in the study have introduced preventive measures, mostly counselling and individual assistance,informational and integration classes and activities and short workshops. They most often cooperate with the police and municipal guards and psychopedagogical clinics. About four-fifths of surveyed schools have procedures for emergency situations related to young people, while they primarily focus on aggression and physical violence, often on drastic cases, with far less time devoted to the issue of psychological
violence.
Four-fifths of the students feel safe at school, and nearly one in ten feels some sense of danger. Two-thirds of students like going to school, just over half of them stated that they feel at home in their schools. Even more students like their classes, while their sympathy for colleagues is slightly higher in primary schools than in secondary schools. At the same time almost half of the students confirm that there are students in their class with whom they would not sit in the bench; among the reasons for the rejection is – among others - distinguishing from others. Students’ evaluation of teachers’ kindness and care dramatically decreases,proportionally to the age of students. Almost all students in the last grades of primary school feel that teachers try to assist students with problems and praise those who make progress, although relationships unrelated to the education itself have lower rating, for instance the opportunity to talk on any topic or the interest in each student (such teachers’ behaviours are declared by 60% -70% of pupils from primary schools and less than 40% of students of high and technician schools). Rated attitude of teachers is higher in small schools and where teachers feel good. At the same time, almost one third of the students declared that in the last month their teacher yelled at them. Declarations of basting and ridiculing in front of other students are at a similar level and a few percent of the students claim that their teacher hit or jerked them. Boys are more exposed to such behaviour than girls.
The students think that teachers clearly communicate the rules applicable in the classroom and consequences of breaking rules. Four-fifths of primary school students (and slightly less at higher levels) confirm that teachers react immediately if someone behaves in an inappropriate way. Despite the general awareness of the students on the rules and regulations applicable to them, only two-thirds declare that they agree with them, and nearly half believe that some are needless.