Instytut Badań Edukacyjnych - Portal informacyjny

XII posiedzenie Rady Naukowej IBE

XII posiedzenie Rady Naukowej IBE

W posiedzeniu, które miało miejsce w siedzibie MEN 17 kwietnia 2024 r., uczestniczyła ministra edukacji Barbara Nowacka.
Pierwsza konferencja z cyklu “Branża – wczoraj, dziś i jutro” – podsumowanie

Pierwsza konferencja z cyklu “Branża – wczoraj, dziś i jutro” – podsumowanie

W środę, 10 kwietnia 2024 r., w Kielcach, odbyła się konferencja “Kompetencje w branży mechanicznej – dziedzina spawalnictwo w kontekście Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji”. Była to pierwsza z cyklu 9 zaplanowanych przez zespół ZSK...

Debata online i konkurs organizowane w projekcie

Debata online i konkurs organizowane w projekcie "Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej" - zapraszamy

Instytut Badań Edukacyjnych serdecznie zaprasza do udziału w dwóch wydarzeniachorganizowanych przez zespół projektu „Tożsamość narodowa w procesie edukacji szkolnej”: debatę online oraz konkursy dla uczniów klas VII i VIII szkół...

Informatory dotyczące prac domowych już do pobrania

Informatory dotyczące prac domowych już do pobrania

W ostatnich latach toczyła się dyskusja na temat sensu zadawania prac domowych, a także tego, jaki mają wpływ na dobrostan ucznia. Ta debata zaowocowała rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 marca 2024 r. o ograniczaniu i...

Dział badania- znak graficzny

W serii "Analizy IBE" publikujemy rezultaty prac aktualnie prowadzonych przez pracowników i współpracowników Instytutu Badań Edukacyjnych. Celem serii jest dyskusja i wymiana doświadczeń między badaczami szeroko rozumianej edukacji. "Analizy IBE" wydawane są w wersji elektronicznej i udostępniane bezpłatnie, aby umożliwić dostęp do nich wszystkim osobom zainteresowanym badaniami edukacyjnymi. W "Analizach IBE" publikujemy głównie teksty metodologiczne i wstępne wyniki badań i analiz.



Zastosowanie metody drzew klasyfikacyjnych w analizie aspiracji edukacyjnych rodziców

Ewa Matczak, Waldemar Kozłowski
 
zastosowanie metody drzew Drzewa klasyfikacyjne są metodą podziału populacji na klasy obserwacji o podobnych właściwościach. Tekst przedstawia próbę zastosowania tej metody w badaniach dotyczących aspiracji edukacyjnych rodziców uczniów klas IV szkoły podstawowej. Procedura oparta została na danych zebranych od 4931 rodziców z terenu całej Polski. Analiza miała dwa etapy: w pierwszym uwzględniono wybrane zmienne związane ze społeczną pozycją rodziców a w drugim dołączono do nich dwie inne zmienne. Wykorzystując pakiet „party” środowiska R otrzymano diagramy zwane drzewami klasyfikacji obserwacji statystycznych. Niezależnie od uwzględnionej liczby zmiennych wykształcenie najsilniej różnicuje badaną populację. W zależności od branych pod uwagę zmiennych oraz odmian aspiracji ( maksymalnych, realnych, akceptowalnych) otrzymano różne konfiguracje czynników warunkujących aspiracje.

Analizy IBE/01/2013

[pobierz raport w formacie PDF]            

 



Gminy wobec wyzwań oświatowych - przykłady strategicznych działań samorządów w zakresie edukacji

 

Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, Ireneusz Bochno i inni

analiza-dziemianowicz-bochno Dokument prezentuje opracowane w ramach projektu badawczego „Badanie działalności gmin w zakresie edukacji” studia przypadków 6 polskich gmin, eksponując wybrane aspekty realizowanych przez samorządy polityk edukacyjnych (zarządzanie siecią szkół, przystosowywanie placówek oświatowych do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, organizacja i upowszechnianie wychowania przedszkolnego, przygotowanie szkół do obniżenia wieku obowiązku szkolnego, doskonalenie zawodowe nauczycieli i polityka kadrowa). Prezentowane przypadki przedstawione zostają jako przykłady „dobrych praktyk” – sposób użycia oraz znaczenie tego terminu omawiany jest we wprowadzeniu. Jako kontekst zrealizowanego badania, przedstawiono też zasadnicze wątki oraz główne argumenty debaty dotyczącej decentralizacji usług publicznych, w tym, w szczególności, decentralizacji edukacji.

Analizy IBE/05/2012

[pobierz raport w formacie PDF]            
 




Aspiracje edukacyjne rodziców dzieci z klas III szkoły podstawowej (raport z badań pilotażowych)

Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak

analiza-kozlowski-matczak-04 Tekst przedstawia część wyników badań poświeconych aspiracjom edukacyjnym i zawodowym rodziców w stosunku do swoich dzieci, uczniów klas trzecich szkół podstawowych. Opisano w nim dane dotyczące aspiracji edukacyjnych (maksymalnych, minimalnych i realnych) oraz ich uwarunkowań związanych z wykształceniem rodzica, miejscem zamieszkania oraz płcią dziecka. W kwestionariuszowym badaniu wzięło udział 566 rodziców (w większości matek) z terenu całego kraju. Uzyskane dane pokazują, że rodzice mają wysokie aspiracje edukacyjne: większość z nich pragnie, aby dzieci zdobyły wyższe wykształcenie. Wynika z nich również, że aspiracje te stale rosną, co powinno sprzyjać dalszemu podwyższaniu poziomu wykształcenia w naszym kraju.

Analizy IBE/04/2012

[pobierz raport w formacie PDF]            

 



Aspiracje zawodowe rodziców w stosunku do własnych dzieci (raport z badań pilotażowych)

Waldemar Kozłowski, Ewa Matczak

analiza-kozlowski-matczak-03 Tekst przedstawia część danych dotyczących aspiracji zawodowych rodziców w stosunku do własnych dzieci - uczniów klasy III szkoły podstawowej. Rodzice pragną najczęściej, aby dzieci wykonywały zawody medyczne, wymagające wysokich kwalifikacji (np. ekonomiści, prawnicy), politechniczne i nauczycielskie. Preferencje rodziców najsilniej różnicuje płeć dziecka. Występuje także zróżnicowanie ze względu na wykształcenie rodziców i miejsce zamieszkania.

Analizy IBE/03/2012

[pobierz raport w formacie PDF]                      

 



NAUCZYCIELE A OSIĄGNIĘCIA SZKÓŁ
(na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
prof. Rafał Piwowarski

Od kilkudziesięciu już lat w wielu krajach osiągnięcia szkolne zaczęto mierzyć za pomocą niekiedy skomplikowanych, ale bardziej obiektywnych narzędzi niż tradycyjne oceny wystawiane uczniom przez nauczycieli. Ten ciągle doskonalony system pomiaru wiedzy i umiejętności osiąganych przez uczniów dopracował się instytucji o uznanym autorytecie międzynarodowym. Jest nią na przykład IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) działająca w Hamburgu i Amsterdamie, która poza stałym merytorycznym zespołem specjalistów, grupuje badaczy z wielu krajów realizujących najróżnorodniejsze projekty badawcze.

Analizy IBE/02/2011

[pobierz w formacie PDF]                         



Jak mierzyć nierówności w dostępie do wykształcenia? Wnioski z symulacji komputerowych. 
dr hab. Zbigniew Sawiński
 

Badania nierówności edukacyjnych nastawione są na poszukiwanie prawidłowości wspólnych dla różnych krajów bądź dla różnych okresów czasu. Mniejszą uwagę przykłada się przez to do społecznego kontekstu, w jakim nierówności te powstają. Na kontekst ten składa się, z jednej strony, dostępność szkół różnych szczebli, która podlega zmianom wraz z ekspansją oświaty.

Analizy IBE/01/2011

[pobierz analizę w formacie pdfi]